• Advertisement
The Milkman

Dom våldtagna tobaksvägrarna.

Här diskuterar vi allt mellan himmel och jord.

Re: Dom våldtagna tobaksvägrarna.

Inläggav allen » fre 20 maj 2016, 16:51

Det kan komma att stämma. Eller inte.
Det finns i nuläget inget som är definitivt fastslaget gällande tidpunkter. Målsättningen är dock 2016-10-01.

Vår riksdag har inte ännu tagit ställning till en ny lagstiftning som reglerar tobakprodukter och vejpattiraljer, vilket krävs för att det ska kunna bli gällande svensk lag av det.

Så här ligger det till:

2016-01-28 publicerade regeringen en proposition om genomförandet av TPD i svensk lagstiftning. Frågan bordlades i sedvanlig ordning i riksdagen och man satte sista motionsdatum till 2016-05-02. Nu väntar vi på att riksdagen ska klubba den reviderade tobakslagstiftningen, vilket antagligen inte lär dröja alltför länge. Det kan bli tal om att den nya lagen kan komma att gälla retroaktivt eftersom propositionen explicit mämner den 20:e maj som tidpunkt för implementering av den lagstiftningen:
"Lagändringarna föreslås träda i kraft den 20 maj 2016."

Hela propositionen (PDF):
http://www.regeringen.se/contentassets/6d8ca69aa46047bfaa19923695a6f390/atgarder-for-okad-folkhalsa-pa-tobaksomradet_genomforandet-av-eus-tobaksproduktdirektiv.pdf

Men nu är det så att de rent vejpspecifika bitarna inte finns med där, utan de är hänvisade till en kommande kompletterande lagstiftning. Och det är där som 1:a oktober kommer in i bilden. Man har från myndighetshåll ambitionen att ro i land det innan det datumet.

Än så länge finns bara en promemoria om "Genomförande av tobaksproduktdirektivets bestämmelser om e-cigaretter". Man kan se det som ett förarbete till ett kommande lagförslag.

Vad jag kunnat se av en hastig genomläsning av promemorian täcker den i stort sett de minimikrav som TPD stipulerar gällande vejpprodukter.

Hela promemorian (PDF):
http://www.regeringen.se/contentassets/a6818bf095a24080a5770001d0ea40b5/promemoria---genomforande-av-tobaksproduktdirektivets-bestammelser-om-e-cigaretter.pdf

Jag är medveten om att den ovanstående redovisningen inte är lättbegriplig för gemene man, men det är sällan saker i den juridiska och parlamentariska världen är det. :?

Det enda vi i dagsläget vet säkert är att e-juicerna i Sverige inte kommer att falla under läkemedelslagstiftningen, utan under TPD-implementeringen.
Användarvisningsbild
allen
One of The Chosen Ones
One of The Chosen Ones

Inläggav Marcosi » fre 20 maj 2016, 17:40

Bra info. Jag tippar att e-cigg kommer bli totalt ointressant att använda med alla dessa regler. Eller lika "bra" som Nicorette om man så vill. Undrar hr det blir med privatimport från andra länder som Asien tex.
Marcosi
Ny medlem

Inläggav allen » fre 20 maj 2016, 18:05

För privatimport från utanför EU-import blir regelverkerket oförändrat men sannolikt med ytterligare restriktioner.

I nuläget:
  • Man är skyldig att betala moms för allt som importeras.
  • Man är skyldig att betala tull för allt som överskrider ett värde på 1500 kr inkl. fraktkostnader.
    OBS: Tullbebrielse medges inte för bl.a. tobaksvaror.
  • Man brukar få betala en speditionsavgift till transportföretaget för hanteringen av tulldeklaration.
I och med att vejputrustning kommer att betraktas som tobaksvaror så kommer de restriktionerna att tillämpas.

Hur det blir med tullens eventuella rätt att beslagta vejprodukter som inte är registrerade och godkända av Folkhälsomyndigheten låter jag vara osagt då jag inte har tillräcklig inblick i det regelverket.

Och i praktiken är det vilket nit som tullen kommer att tillämpa för de här produkterna och de nya reglernas efterlevnad som kommer att vara avgörande för våra beställningar från Kina. Och hur det blir med den saken får nog praxis utvisa, gissar jag.
Användarvisningsbild
allen
One of The Chosen Ones
One of The Chosen Ones

Inläggav Klickmans » fre 20 maj 2016, 23:22

:Thanks

Intressant att se hur denna tråd fylls med viktig information.
Dagen till ära (20 Maj) var jag ute i ett rapsfält tidigare idag.
Skön känsla att veta vad detta hav av gult kan användas till..
Bilagor
DSC_1389 Subtank mini i rapsfält utanför Ystad.JPG
Användarvisningsbild
Klickmans
One of The Chosen Ones
One of The Chosen Ones

Inläggav allen » lör 21 maj 2016, 14:13

Marcosi skrev:Jag tippar att e-cigg kommer bli totalt ointressant att använda med alla dessa regler.

Själv uppfattar jag inte de nya reglerna som den giftigaste faktorn. Så länge det finns användbara vejpprodukter till överkomliga priser så lär vejp kvarstå som ett fullgott alternativ till tobaksrökning.

De ny reglerna kan dessutom komma att luckras upp i takt med att nytillkomna rön om vejpandets välgörande effekter för hälsan publiceras. Men det är inget som lär ske över natt.
Just nu har vi bl.a. sjukhus som börjat tillåta vejpande i därtill avsedda utrymmen, samtidigt som det är totalförbud mot tobaksrökning. Se t.ex:
http://www.vapingpost.com/2016/04/26/scotland-ecigs-are-now-allowed-in-hospitals-grounds/
och
http://www.vapingpost.com/2016/05/12/uk-nottingham-uh-trust-authorizes-ecigs-on-grounds/

Än en gång är det britter som leder vejpandets försvar.

Det som oroar mig betydligt mer är kommande punktskatter på e-juice och möjligtvis även på annan vejputrustning. Jag är ganska säker på att den beskattningen kommer vad det lider.
Om man hamnar i en situation där röka tobak blir billigare än vejp, ja då...
Användarvisningsbild
allen
One of The Chosen Ones
One of The Chosen Ones

Inläggav Mete » lör 21 maj 2016, 14:40

allen skrev:Det som oroar mig betydligt mer är kommande punktskatter på e-juice och möjligtvis även på annan vejputrustning. Jag är ganska säker på att den beskattningen kommer vad det lider.
Om man hamnar i en situation där röka tobak blir billigare än vejp, ja då...

Du slår huvudet på spiken! Det är redan bekvämare att röka än att vejpa. Det finns cigg och tändare överallt och jag kan köpa 5 limpor och kedjeröka skiten tills jag stupar.

Vi som redan vejpar kommer att hitta sätt att vejpa, i värsta fall får man DIY allt vilket inte blir så svårt med den svarta marknaden som uppstår när förbud sker.

Redan nu tycker många av mina rökarvänner att det är svårt, dyrt och tabu att vejpa.
Mete
Vejpare
Vejpare

Inläggav ohman » lör 21 maj 2016, 15:01

Bror ju på vart de köper ejuicen i från, finns ju ex antal sidor som tar över 200kr för 30ml för "premium" finns inget så kallat premium om du inte köpt bas juice från en snubbe som tillverkat juicen i sitt badkar men annars är det samma som du kan göra själv hemma för under 100kr per 100ml, finns företag som tagit recept från diverse recept sidor sen säljer för sjuka summor och kallar det "premium"
Användarvisningsbild
ohman
The one and only vejpare
The one and only vejpare

Inläggav Tirolerhatt » lör 21 maj 2016, 23:47

allen skrev:De ny reglerna kan dessutom komma att luckras upp i takt med att nytillkomna rön om vejpandets välgörande effekter för hälsan publiceras. Men det är inget som lär ske över natt.

Läser jag EU komissionens senaste kioskvältare får jag snarare intrycket att man fortsätter friskt på inslagen väg och snart kommer att ta sig an DIY, aromer, RTAs mm

Men läs själv:
RAPPORT FRÅN KOMMISSIONEN TILL EUROPAPARLAMENTET OCH RÅDET
om potentiella risker för folkhälsan i samband med användningen av påfyllningsbara elektroniska cigaretter.
http://eur-lex.europa.eu/legal-content/SV/TXT/HTML/?uri=COM:2016:269:FIN&qid=1463865785272&from=EN

Ett smakprov:
Användningen av påfyllningsbara e-cigaretter och eventuell exponering för e-vätskor som innehåller nikotin i höga koncentrationer kan utgöra en risk för folkhälsan. Enligt nuvarande vetenskaplig kunskap utgör åtgärderna avseende påfyllningsbara e-cigaretter i direktivet om tobaksprodukter och i sekundärlagstiftning 27 , kombinerat med nationell reglering, en lämplig och proportionerlig ram för att begränsa sådana risker. Detta utesluter dock inte behovet av att ytterligare undersöka dessa produkter och hur säkra de är för konsumenterna (särskilt vad gäller förgiftning genom oavsiktligt intag av e-vätska och faroprofilen för smaker).
Tirolerhatt
Ny puffare
Ny puffare

Inläggav Klickmans » sön 22 maj 2016, 00:01

Tirolerhatt skrev:
Läser jag EU komissionens senaste kioskvältare får jag snarare intrycket att man fortsätter friskt på inslagen väg och snart kommer att ta sig an DIY, aromer, RTAs mm

Men läs själv:
RAPPORT FRÅN KOMMISSIONEN TILL EUROPAPARLAMENTET OCH RÅDET
om potentiella risker för folkhälsan i samband med användningen av påfyllningsbara elektroniska cigaretter.
http://eur-lex.europa.eu/legal-content/SV/TXT/HTML/?uri=COM:2016:269:FIN&qid=1463865785272&from=EN

Ett smakprov:
Användningen av påfyllningsbara e-cigaretter och eventuell exponering för e-vätskor som innehåller nikotin i höga koncentrationer kan utgöra en risk för folkhälsan. Enligt nuvarande vetenskaplig kunskap utgör åtgärderna avseende påfyllningsbara e-cigaretter i direktivet om tobaksprodukter och i sekundärlagstiftning 27 , kombinerat med nationell reglering, en lämplig och proportionerlig ram för att begränsa sådana risker. Detta utesluter dock inte behovet av att ytterligare undersöka dessa produkter och hur säkra de är för konsumenterna (särskilt vad gäller förgiftning genom oavsiktligt intag av e-vätska och faroprofilen för smaker).

Intressant, men extremt mycket text att läsa för mitt halvsenila trötta huvud.
Så jag ska leta upp någon bra skärmläsare till Windows 10, och få det uppläst.

Skånska helst, 8-) men jag kan nöja mig med en på Svenska.
Användarvisningsbild
Klickmans
One of The Chosen Ones
One of The Chosen Ones

Inläggav Marcosi » sön 22 maj 2016, 02:10

Klickmans skrev:

Intressant, men extremt mycket text att läsa för mitt halvsenila trötta huvud.
Så jag ska leta upp någon bra skärmläsare till Windows 10, och få det uppläst.

Skånska helst, 8-) men jag kan nöja mig med en på Svenska.

Förslagen är endast försluten tank som inte får läcka och rymma max 2 ml. Batteriet får inte vara mod utan får bara ha på/av. Summa summarum är att man kan inte meka ett skit med e-cigaretter. Ungefär som de med patroner idag.
Marcosi
Ny medlem

FöregåendeNästa

Återgå till Övrigt