• Annonser
The Milkman

Eleaf istick 100w Med Efest IMR 18650 (2900mAh, 35A)?

Re: Eleaf istick 100w Med Efest IMR 18650 (2900m

Inläggav sacke12 » fre 12 feb 2016, 16:32

Zeznix skrev:tänk på att dessa batterier med största sannolikhet inte klarar 40a. efest är kända för sina fantasisiffror på batterier.
jag skulle gissa att de klarar max 20a i verkligheten.

#1Puff2#

Jodå detta vet jag, har för mig en kille på youtube testa dom och dom klara 30a
sacke12
Ny puffare
Ny puffare

Inläggav ohman » fre 12 feb 2016, 16:39

sacke12 skrev:

Jodå detta vet jag, har för mig en kille på youtube testa dom och dom klara 30a

Kör inte dom över 20 amp även fast någon youtube snubbe gjorde det, jag kan köra många 20 amp batterier och pusha de till 30 amp utan att det händer något men de blir väldigt varma och du ligger på gränsen till katastrof
Användarvisningsbild
ohman
The one and only vejpare
The one and only vejpare

Inläggav Zeznix » fre 12 feb 2016, 17:04

+1

#1Puff2#
Användarvisningsbild
Zeznix
Pro-vejpare
Pro-vejpare

Re: Eleaf istick 100w Med Efest IMR 18650 (2900mAh, 35A)?

Inläggav allen » fre 12 feb 2016, 19:37

Dvs ta reda på vad batteriet klarar med kontinuerlig ström respektive toppar i praktiken, detta för varje aktuell batterimodell.
Håll dig under gränsvärdet för kontinuerlig ström generellt och överstig ALDRIG gränsvärdet för toppar (maximum discharge current).

Mooch är en kille på ECF som åtnjuter ett högt anseende i vejparkretsar och som utför tester på de flesta batterier på maknaden. Man kan med fördel ta en titt på de resultat han redovisar:
https://www.e-cigarette-forum.com/forum/blog-entry/list-of-battery-tests.7436/

ohman har redan länkat till testet av de här Efestbatterierna tidigare i den här tråden. Med dem gör man som sagt klokt i att hålla den löpande strömmen under 20A.
Referenser i stil med "har för mig en kille på youtube testa dom" ger jag personligen inte så mycket för. ;)

Jag kan tillägga att de batterierna är rewrappade Sanyo/Panasonic-batterier (UR18650F), dvs andra- och tredjehandssorteringar. Att Efest dessutom väljer att etikettera dem med vilseledande prestandauppgifter gör inte det hela bättre.
Användarvisningsbild
allen
One of The Chosen Ones
One of The Chosen Ones

Inläggav scatcat » sön 14 feb 2016, 02:59

Det Allen säger gäller de flesta rewraps. De är ofta inköpta i bulk från de stora tillverkarna: Samsung, Panasonic, LG, Sony och de batterier dessa ratat att sälja under eget märke - det vill säga andrasorteringen. Det finns väldigt få tillverkare med egna fabriker, men desto fler som säljer rewraps.

Gemensamt för i princip alla dessa är att de tar ett värde som motsvarar vad batteriet klarar i typ fem-sex sekunder och kallar det för kontinuerligt, sen tar de ett värde som batteriet klarar ett par sekunder och kallar det puls. I bästa fall skall jag säga, för in några fall är glädjemärkningen så drastisk att det inte ens är säkert med så långa pulser.

Ta ett Samsung INR25R som exempel, ett av de bästa batterierna på marknaden om du balanserar discharge och kapacitet.
Enligt Samsungs egna tester klarar det pulser (utan skada) på:

• 95A mindre än en halv sekund
  • 65A mindre än en sekund
  • 40A mindre än fem sekunder
  • 30A mindre än sex sekunder

Att Samsung klarar 95A i några tiondels sekunder kan rädda situationen om du klantat dig. Om du fått partiell kortis i RDAn, så har du några ögonblick på dig att notera att det blivit åt helsike. Är du snabb nog kanske till och med batteriet överlever dumheten. Tänk spole som rör vid kåpa, eller utstickande tråd som rör motsatt spole.

Skulle ett rewrap-företag märka dessa, så kan du räkna med att märkningen skulle ligga på 30A+ kontinuerligt och 50A+ puls. De räknar då iskallt och utan marginaler med att ingen kommer att använda 30A i mer än fem sekunder och att om folk pulsar så gör dom det en sekund eller möjligen två. Men det faktiska värdet på kontinuerlig urladdning är 20A, det är vid den urladdningen batteriet fortsätter fungera utan några direkta skador. Visst om du jämt ligger och trycker nära gränserna, så minskar livslängden på batteriet, men i stort sett är det 20A de är designade för att klara.

Sen handlar det om batteriets ålder. För till och med med en Samsung som ovan, så är de där 20A kontinuerligt med ett oskadat batteri. När man kört det nära gränsen tillräckligt länge ökar batteriets interna resistans och det blir varmare och varmare för samma belastningar.

Tänk då ett felmärkt Efest som körs enligt Youtube-modellen och därför över sin kapacitet. Det klarar detta "galant" första månaden du använder det. Du laddar det varje dag efter att ha kört för hårt med det, alltmedan kapaciteten sjunker och resistansen stiger. Efter någon månad kan man mäta temp-skillnader på flera grader mot när batteriet var nytt och efter några månader så börjar skillnaden bli direkt farlig.

En dag sätter användaren modden mot käften och blir en del av statistiken, samtidigt som han/hon/hen gör skada på vejpningens rykte. Nästa rubrik om någon som fått ansikte, tänder och händer förstörda/sönderbrända/sönderslagna slås upp i tidningar världen över och vi alla får lida för dumheten.

Så om något, så skall man se till att ha marginal till och med mot Continuous Discharge, så att man inte ökar resistansen i batterierna snabbare än nödvändigt och inte hettar upp dem mer än nödvändigt. Batterier är färskvara och förändras under hela sin livslängd.

Tänk på att kraften i ett enda 18650 är tillräckligt för att svetsa en ståltråd mellan polerna. Är den tunn så bränner den av några tiondels sekunder senare, är den tjockare så har du en fin liten brandfara du svetsat ihop själv.
Är vaping farligt? Knappast jämförbart med tobak.
Glöm inte Voltaires maxim: Låt inte det bästa stå i vägen för det goda!
Släpp kontrollen över vapingen och låt oss vapea ifred.

Bild Bild
Användarvisningsbild
scatcat
Vejpare
Vejpare

Inläggav allen » mån 15 feb 2016, 22:31

Ett väformulerat och väl täckande inlägg enligt min ringa mening.

Jag tar mig dock friheten att kommentera en enskild del av det. Och jo, jag är medveten om att det kan uppfattas som hårklyverier. :)

scatcat skrev:De är ofta inköpta i bulk från de stora tillverkarna

Inte ofta, utan uteslutande. Dessutom är det legio att batteritillverkarna även avyttrar tredjehandssorteringar.
Det är ingen hemlighet att den handeln försigår för fullt, men av förklarliga skäl vill tillverkarna och de varumärken de har koppling till göra det så diskret som möjligt. Man gör således affärer enbart med utvalda storköpare som dessutom får skriva på avtal om att behålla batteriernas usprung för sig själva.

Det mest kända undantaget är den pågående produktionen och försäljningen av 18650-batterier benämnda VTC5.
Trots att Sony med en dåres envishet försökt basunera ut att det var ett tag sedan de slutat tillverka och sälja den modellen så saluförs de gladeligen under beteckningen Sony. De har också förklarat att modellen aldrig varit ämnad för försäljning av lösa exemplar utan var endast till för andra tillverkare som önskade bygga in dem i sina produkter under kontrollerade former, d.v.s. som OEM-produkt.

Min blygsamma gissning är att Sonys jurister i det här fallet missat någon väsentlig punkt i avtalstexterna med den tillverkande fabriken och att den sistnämnda då passar på att utnyttja det.
Om inte, råder det knappast någon tvekan om att Sonys jurister hade tagit fram kanonerna för länge sedan.
Användarvisningsbild
allen
One of The Chosen Ones
One of The Chosen Ones

Inläggav ohman » mån 15 feb 2016, 22:44

Vet att snubbar som The Vaping Bogan kör samsung 25r runt 0.1 ohm rekommenderar det jag hell no det är inte säkert för fem öre men beror på vad man tycker är säkert då batterier klarar viss amp vissa sekunder men klart inte att rekommendera om man vill vara i säkra zonen som man kallar det, efter varje laddning ditt batteri gör sjunker värdet även ett full laddat batteri nytt har högre amp en ett halv laddat batteri

amp sjunker beroende på volten av ditt batteri
http://www.steam-engine.org/
Användarvisningsbild
ohman
The one and only vejpare
The one and only vejpare

Föregående

Återgå till Nybörjarfrågor